Záverečná správa výchovného poradenstva v školskom roku 2006/2007

 

1.     Prijatie žiakov IX. ročníka na stredné školy

 

- počet žiakov IX. ročníka : 37

 

      V školskom roku 2006/2007  sa uskutočnili nasledovné akcie pre žiakov a rodičov

IX. ročníka, ktoré mali za cieľ informovať žiakov a rodičov o stredných školách,

ich odboroch, uplatnení absolventa, kritériách prijímania:

 

-         október 2006: stretnutie rodičov žiakov IX. ročníka so zástupcami stredných škôl

-         november 2007 : Burza povolaní v Banskej Bystrici

-    dni otvorených dverí na SŠ vo Zvolene, ktorých sa žiaci zúčastnili

-         stretnutie žiakov IX. ročníka so zástupcami stredných škôl

-         nástenka výchovnej poradkyne s aktuálnymi informáciami o stredných

      školách , o ich webových stránkach

 

V školskom roku   bolo všetkých 37 žiakov IX. ročníka  prijatých na stredné školy,

36 v Banskobystrickom kraji, 1 žiačka v Žilinskom kraji.

Stúpa počet žiakov, ktorí majú záujem a sú prijatí na gymnáziá, obchodné akadémie a SPŠ

a klesá počet žiakov , ktorí prejavia záujem študovať na SOU.

 

Gymnáziá – 7  / z toho bilingválne gymnáziá – 2/

HA - 0

OA – 6

SPŠ – 12

Pedagogická a sociálna akadémia – 1

DOŠ - 1

ZSŠ - 8

SZŠ - 0

SOU – 2

 

-  menovite viď priložený zoznam prijatia žiakov IX. ročníka na SŠ

 

Z 5 žiakov VIII. ročníka , ktorí sa  prihlásili na bilingválne gymnáziá, bola úspešná len

1 žiačka.

Filip Dvořák – Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica fr. – neprijatý

Veronika Ficeková Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica fr. – neprijatá

Barbora Jarotová Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica fr. – neprijatá

Michal Dlhopolec – Gymnázium M. Kováča špan. – neprijatý 

Radka Strmeňová -  Gymnázium M. Kováča špan. – prijatá

 

Zo IV. ročníka sa ani jeden žiak neprihlásil na 8- ročné gymnázium.

 

Počas celého školského roka boli všetci títo žiaci kvôli štatistike evidovaní

 v celoslovenskej databáze v programe Proforient / nové verzie tohto programu/,

ktorý bol aktualizovaný  podľa záujmu žiakov o stredné  školy. 

V máji bola táto databáza v Proforiente archivovaná a bola vytvorená nová databáza

budúcich žiakov IX. ročníka s ich predbežným záujmom o stredné školy.

 

2. Integrácia

 

V školskom roku 2006/2007 sme pokračovali v integrácii žiakov so špeciálno-

pedagogickými potrebami a žiakov s poruchami učenia ( narušená komunikačná

schopnosť, dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, žiakov s mentálnym

postihnutím, žiakov s poruchami správania.

 

V tomto školskom roku sme mali na našej základnej škole 5 žiakov so špeciálno-

pedagogickými potrebami.

 

Všetci vyučujúci, ktorí týchto žiakov učia, obdržali metodické pokyny na hodnotenie

a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami, podľa ktorých v učebnom procese postupovali.

 

V tomto školskom roku sme mali 17 integrovaných žiakov.

 

Na začiatku školského roka vypracovali vyučujúci predmetov , z ktorých sú títo žiaci

integrovaní,  IVP daného predmetu, podľa ktorého v učebnom procese postupovali.

Tento individuálny plán (IVP) integrovaným žiakom prospel, úspešne zvládli

redukované učivo v danom predmete.

Vyučujúci, ktorí učia integrovaných žiakov , obdržali metodické pokyny pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, mentálnym postihnutím, s poruchami učenia

a správania, podľa ktorých v učebnom procese postupovali.

Tieto metodické pokyny boli počas celého školského roka aj na nástenkách na prvom

a druhom stupni. Tam bol vyvesený aj zoznam literatúry a webových stránok, ktoré

sa podrobne venujú problematike integrácie a ktoré by mohli učiteľovi integrovaného

 žiaka pomôcť.

Počas celého školského roka boli postupne doplňované spisy a dokumentácie nových integrovaných žiakov, integrovaných žiakov.

Na konci školského roka vypracoval každý triedny učiteľ integrovaného žiaka Osobný list , ktorý je súčasťou spisu IŽ, kde zhodnotili dosiahnuté výsledky vo vyučovacom procese

 počas celého školského roka.

 

Kvôli vzdelávacím alebo výchovným problémom boli na psychologické / ak sa potvrdila integrácia žiaka aj na špeciálno-pedagogické vyšetrenie / vyšetrenie na PPP Zvolen

alebo DIC Zvolen poslaní 7 žiaci.

V tomto školskom roku boli na rediagnostiku na PPP Zvolen alebo do DIC Zvolen poslaní  9 žiaci.

 

Naďalej ostáva veľkým problémom nedostatok času a pracovníkov PPP Zvolen a DIC Zvolen bližšie, konkrétnejšie a priamo na škole riešiť problémy spojené s výučbou týchto žiakov,

s vytváraním IVP plánov , metodikou výučby, hodnotením týchto detí.

Veľkým problémom sú taktiež psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia,

ktoré trvajú príliš dlho /niekedy skoro rok/. Snažíme sa tomuto problému predísť

skorším odoslaním žiadosti o tieto vyšetrenia.

 

Veľmi ťažká je aj spolupráca s rodičmi integrovaných detí, ktorí často integráciu odmietajú,

nespolupracujú so školou. Často nereagujú na výzvu dostaviť sa do školy, aby sme prejednali výsledky psychologického vyšetrenia a integráciu ich dieťaťa celé mesiace. Pri komunikácii s týmito rodičmi sa veľmi osvedčil asistent učiteľa.

3. Výchovná oblasť

 

V tomto školskom roku bola vytvorená databáza problémových detí na škole , databáza žiakov s patologickými zmenami v správaní / záškoláctvo, fajčenie, požitie alkoholických

a omamných látok, šikanovanie, problematické správanie/.

Na záver každého školského polroka sa táto databáza po konzultácii s triednymi učiteľmi doplní o žiakov s patologickými zmenami správania. Každý triedny učiteľ má za úlohu

pozorne sledovať všetky zmeny správania  u svojich žiakov a na konci každého polroka

týchto žiakov nahlásiť výchovnej poradkyni, ktorá túto databázu vedie.

Formou individuálneho rozhovoru, diskusií s rodičmi, odborníkmi sa pokúšame tieto

patologické zmeny v správaní žiakov odstrániť.

V tomto školskom roku nebol zaznamenaný žiadny prejav šikanovania.