Záverečná správa výchovného
poradenstva v školskom roku 2006/2007
1.
Prijatie žiakov
IX. ročníka na stredné školy
-
počet žiakov IX. ročníka : 37
V školskom roku 2006/2007 sa uskutočnili nasledovné akcie pre žiakov a rodičov
IX. ročníka, ktoré mali za cieľ informovať žiakov a rodičov o stredných školách,
ich odboroch, uplatnení absolventa, kritériách prijímania:
- október 2006: stretnutie rodičov žiakov IX. ročníka so zástupcami stredných škôl
- november 2007 : Burza povolaní v Banskej Bystrici
- dni otvorených dverí na SŠ vo Zvolene, ktorých sa žiaci zúčastnili
- stretnutie žiakov IX. ročníka so zástupcami stredných škôl
- nástenka výchovnej poradkyne s aktuálnymi informáciami o stredných
školách , o ich webových stránkach
V školskom roku bolo všetkých 37 žiakov IX. ročníka prijatých na stredné školy,
36 v Banskobystrickom kraji, 1 žiačka v Žilinskom kraji.
Stúpa počet žiakov, ktorí majú záujem a sú prijatí na gymnáziá, obchodné akadémie a SPŠ
a klesá počet žiakov , ktorí prejavia záujem študovať na SOU.
Gymnáziá – 7 / z toho bilingválne gymnáziá – 2/
HA - 0
OA – 6
SPŠ – 12
Pedagogická a sociálna akadémia – 1
DOŠ - 1
ZSŠ - 8
SZŠ - 0
SOU – 2
- menovite viď priložený zoznam prijatia žiakov IX. ročníka na SŠ
Z 5 žiakov VIII. ročníka , ktorí sa prihlásili na bilingválne gymnáziá, bola úspešná len
1 žiačka.
Filip Dvořák – Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica fr. – neprijatý
Veronika Ficeková – Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica fr. – neprijatá
Barbora Jarotová – Gymnázium J. G. Tajovského Banská Bystrica fr. – neprijatá
Michal Dlhopolec – Gymnázium M. Kováča špan. – neprijatý
Radka Strmeňová - Gymnázium M. Kováča špan. – prijatá
Zo IV. ročníka sa ani jeden žiak neprihlásil na 8- ročné gymnázium.
Počas celého školského roka boli všetci títo žiaci kvôli štatistike evidovaní
v celoslovenskej databáze v programe Proforient / nové verzie tohto programu/,
ktorý bol aktualizovaný podľa záujmu žiakov o stredné školy.
V máji bola táto databáza v Proforiente archivovaná a bola vytvorená nová databáza
budúcich žiakov IX. ročníka s ich predbežným záujmom o stredné školy.
2. Integrácia
V školskom roku 2006/2007 sme pokračovali v integrácii žiakov so špeciálno-
pedagogickými potrebami a žiakov s poruchami učenia ( narušená komunikačná
schopnosť, dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, žiakov s mentálnym
postihnutím, žiakov s poruchami správania.
V tomto školskom roku sme mali na našej základnej škole 5 žiakov so špeciálno-
pedagogickými potrebami.
Všetci vyučujúci, ktorí týchto žiakov učia, obdržali metodické pokyny na hodnotenie
a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami, podľa ktorých v učebnom procese postupovali.
V tomto školskom roku sme mali 17 integrovaných žiakov.
Na začiatku školského roka vypracovali vyučujúci predmetov , z ktorých sú títo žiaci
integrovaní, IVP daného predmetu, podľa ktorého v učebnom procese postupovali.
Tento individuálny plán (IVP) integrovaným žiakom prospel, úspešne zvládli
redukované učivo v danom predmete.
Vyučujúci, ktorí učia integrovaných žiakov , obdržali metodické pokyny pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, mentálnym postihnutím, s poruchami učenia
a správania, podľa ktorých v učebnom procese postupovali.
Tieto metodické pokyny boli počas celého školského roka aj na nástenkách na prvom
a druhom stupni. Tam bol vyvesený aj zoznam literatúry a webových stránok, ktoré
sa podrobne venujú problematike integrácie a ktoré by mohli učiteľovi integrovaného
žiaka pomôcť.
Počas celého školského roka boli postupne doplňované spisy a dokumentácie nových integrovaných žiakov, integrovaných žiakov.
Na konci školského roka vypracoval každý triedny učiteľ integrovaného žiaka Osobný list , ktorý je súčasťou spisu IŽ, kde zhodnotili dosiahnuté výsledky vo vyučovacom procese
počas celého školského roka.
Kvôli vzdelávacím alebo výchovným problémom boli na psychologické / ak sa potvrdila integrácia žiaka aj na špeciálno-pedagogické vyšetrenie / vyšetrenie na PPP Zvolen
alebo DIC Zvolen poslaní 7 žiaci.
V tomto školskom roku boli na rediagnostiku na PPP Zvolen alebo do DIC Zvolen poslaní 9 žiaci.
Naďalej ostáva veľkým problémom nedostatok času a pracovníkov PPP Zvolen a DIC Zvolen bližšie, konkrétnejšie a priamo na škole riešiť problémy spojené s výučbou týchto žiakov,
s vytváraním IVP plánov , metodikou výučby, hodnotením týchto detí.
Veľkým problémom sú taktiež psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenia,
ktoré trvajú príliš dlho /niekedy skoro rok/. Snažíme sa tomuto problému predísť
skorším odoslaním žiadosti o tieto vyšetrenia.
Veľmi ťažká je aj spolupráca s rodičmi integrovaných detí, ktorí často integráciu odmietajú,
nespolupracujú so školou. Často nereagujú na výzvu dostaviť sa do školy, aby sme prejednali výsledky psychologického vyšetrenia a integráciu ich dieťaťa celé mesiace. Pri komunikácii s týmito rodičmi sa veľmi osvedčil asistent učiteľa.
3. Výchovná oblasť
V tomto školskom roku bola vytvorená databáza problémových detí na škole , databáza žiakov s patologickými zmenami v správaní / záškoláctvo, fajčenie, požitie alkoholických
a omamných látok, šikanovanie, problematické správanie/.
Na záver každého školského polroka sa táto databáza po konzultácii s triednymi učiteľmi doplní o žiakov s patologickými zmenami správania. Každý triedny učiteľ má za úlohu
pozorne sledovať všetky zmeny správania u svojich žiakov a na konci každého polroka
týchto žiakov nahlásiť výchovnej poradkyni, ktorá túto databázu vedie.
Formou individuálneho rozhovoru, diskusií s rodičmi, odborníkmi sa pokúšame tieto
patologické zmeny v správaní žiakov odstrániť.
V tomto školskom roku nebol zaznamenaný žiadny prejav šikanovania.